De Mol’s mediabedrijf Talpa krijgt een derde van SBS Nederland in handen. De Finse tijdschriftenuitgever Sanoma koopt de rest van het bedrijf, dat onder meer bestaat uit de zenders SBS6, Net5 en Veronica en de populaire tv-gids Veronica Magazine. Sanoma is in Nederland bekend van publiekstijdschriften als Libelle en Donald Duck en de nieuwssite nu.nl.

De doelen van beide bedrijven zijn duidelijk. Sanoma wil nieuwe advertentiemarkten aanboren via het massamedium televisie. De Mol wil meer mogelijkheden om nieuwe programma’s op de buis te brengen, zodat er meer formats aan het buitenland kunnen worden verkocht.

Platform

,,Daar hebben we een Nederlands platform voor nodig”, stelde De Mol. ,,We hebben ruimschoots bewezen dat we programma’s die het in Nederland goed doen over de grenzen kunnen verkopen. Dat werkt al bij RTL, maar door het succes van de programma’s daar wordt de ruimte voor nieuwe ideeën er beperkt.”

Televisiewetenschapper Maarten Reesink ziet grote kansen voor De Mol. ,,Als mede-eigenaar kan hij in de toekomst bij SBS afdwingen op welke zenders hij zijn programma’s kan plaatsen”, aldus de deskundige van de universiteit van Amsterdam. ,,Daar ligt ook zijn kwaliteit. Het grote geld verdient John de Mol uiteindelijk niet aan de Nederlandse markt, maar aan de verkoop van zijn tv-formules aan buitenlandse zenders.”

Flops

SBS viel afgelopen maanden vooral op met flops als Secret Story en The Sing Off. Sanoma en De Mol zijn er echter van overtuigd dat zij het kwakkelende bedrijf succesrijk kunnen maken. ,,Ze zitten in de put'', zei de directeur van Sanoma Nederland, Dick Molman. ,,We gaan vele miljoenen investeren in het programmabudget, om SBS weer op de plek te zetten waar het hoort.''

Grote veranderingen mogen echter niet direct worden verwacht. Succesvolle RTL-programma's van Talpa blijven op RTL, zus Linda blijft bij de grote Luxemburgse concurrent en ook bij SBS zelf wordt het roer niet direct rigoureus omgegooid, benadrukte De Mol. ,,De effecten van de overname worden waarschijnlijk pas in 2012 zichtbaar.''

Voetbal, de kurk waar zijn vorige tv-avontuur met Talpa op dreef, speelt in ieder geval geen rol in zijn plannen voor SBS. ,,Voetbalrechten zijn voor ons niet interessant. Bij Talpa waren ze nodig als bouwsteen voor een nieuwe zender. Nu kopen we gevestigde tv-stations en is dat niet nodig. Deze deal zal dan ook veel minder impact hebben op de mediawereld. Toen moesten we het talent van alle kanten binnentrekken, nu niet'', aldus De Mol.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl